Salta al contenuto principale

Links condivisione social

Musei

Archaeology Museum

The Collection was established in 1819 by Pietro Vittorio Aldini, the first professor of Archaeology, with a primarily educational purpose. It is therefore composed of various classes of materials spanning a broad chronological period, from protohistory to late antiquity, including an Egyptian section. Highlights include Etruscan votive terracottas, a collection of painted and figurative ceramics, a series of bronze statuettes and bronze ornaments, architectural elements and epigraphs, a rich numismatic collection, and sculptures, including the head of Aphrodite Sosandra. At the beginning of the 20th century, the collection was enriched with a collection of plaster casts (Gipsoteca), which includes approximately thirty casts of Greek sculptures.

Multi – Museo multimediale della lingua italiana

Il Multi – Museo multimediale della lingua italiana è un museo virtuale che si propone di valorizzare il variegato patrimonio immateriale della storia della lingua italiana attraverso una fruizione dei contenuti inclusiva e interattiva, volta anche a non specialisti e non italofoni.
Realizzato grazie a un finanziamento del Ministero dell’Università e della Ricerca, il progetto nasce dal lavoro di progettazione condotto da tre distinte unità di ricerca, Università di Napoli “L’Orientale”, Università della Tuscia (Viterbo) e Università degli Studi di Pavia (con ruolo di coordinamento), in collaborazione con lo studio Dotdotdot cui si deve la realizzazione del Multi, dalla progettazione dell’identità e dell’esperienza utente fino allo sviluppo della piattaforma.